Vermoeidheid

Ben u het zat om moe te zijn? U kunt er wat aan doen!

U herkent het misschien wel, u bent zo moe dat u alleen nog maar op de bank wil ploffen en verder niets meer wil doen. Iedereen heeft wel eens zo’n periode, waarin de energie ver te zoeken is. Gelukkig kunt u er zelf wat aan doen.

Het is misschien een open deur, maar u fit voelen begint echt bij voldoende slaap. Wie goed en lekker slaapt, wordt namelijk uitgerust wakker, voelt zich fitter, en is productiever. Gemiddeld heeft een volwassen persoon tussen de zeven en negen uur slaap nodig. Wilt u meer weten over het nut van voldoende slaap? Luister dan eens naar deze podcast.

Kom in beweging
De sportschoenen uit de kast, het trainingspak aan en gaan. Dit is waarschijnlijk niet het eerste waar u aan denkt als u heel moe bent. Toch is bewegen belangrijk. Door regelmatig te bewegen krijgt u een betere conditie en meer spierkracht, wat weer een positieve invloed heeft op uw functioneren. U voelt zich fitter. Bovendien kan bewegen ook weer helpen om beter te slapen. En als u beweegt maakt u lichaam endorfine aan. Dit hormoon wordt ook wel het anti-stress hormoon genoemd.

Om minder moe te zijn is het belangrijk om minimaal 30 minuten per dag te bewegen, maar meer is nog beter. Kies bij voorkeur bewegen waarbij uw hartslag en ademhaling omhoog gaan, zoals (stevig) wandelen, fietsen, zwemmen of tuinieren

Voorkom stress
Langdurige stress is van invloed op neuro-hormonale processen die onder andere zorgen voor energie en alertheid. Hierdoor kunnen vermoeidheidsklachten ontstaan. Bovendien zorgt stress er vaak voor dat u gaat piekeren, wat weer een negatief effect heeft op uw nachtrust. Probeer stress daarom zo veel mogelijk te vermijden. Bevindt u zich in een drukke, stressvolle periode, probeer dan regelmatig te ontspannen met bijvoorbeeld yoga, mindfulness oefeningen of meditatie.

Let op uw voeding
Gezonde en gevarieerde voeding kan helpen om vermoeidheid te voorkomen. Van een aantal vitamines en mineralen is wetenschappelijk vastgesteld dat ze vermoeidheid helpen verminderen. Het gaat dan om de volgende vitamines en mineralen:

Als u eet volgens de Schijf van Vijf krijgt u alle vitamines en mineralen binnen die u nodig heeft. Benieuwd wat en hoeveel u dan moet eten? Kijk dan op de website van het Voedingscentrum, vul uw leeftijd en geslacht in en zie in één oogopslag wat u dagelijks nodig heeft.

Overweeg een vitaminesupplement
Als u langere tijd heel vermoeid bent, wil gezond eten en koken er nog weel eens bij inschieten. Om dan toch voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen kunt u overwegen om een vitaminesupplement te gebruiken in aanvulling op uw voeding.

Houdt uw vermoeidheid langere tijd aan, dan is het raadzaam contact op te nemen met uw huisarts.

↩ Terug naar alle artikelen

OVER VITAEPRO

VitaePro Packshot

VitaePro is een uniek voedingssupplement dat al 15 jaar ontwikkeld en verbeterd wordt. Het is in die tijd uitgegroeid tot no. 1 supplement van Scandinavië voor spieren en gewrichten.

VitaePro bevat enkel actieve, gedocumenteerde ingrediënten die helpen uw spieren en gewrichten soepel te houden, bijdragen aan een normale functie van het hart, helpen vermoeidheid te verminderen en uw immuunsysteem ondersteunen.

Nieuwsgierig?

Ook interessant voor u