Trainingstips voor de 50-plusser

Trainingstips voor de 50-plusser

Nu de kinderen wat groter zijn en uw carrière waarschijnlijk in een iets rustiger vaarwater is gekomen, krijgt u weer wat meer tijd voor uzelf. U heeft dus ook weer wat meer tijd om te sporten of te bewegen.

En dat is belangrijk. Want naarmate u ouder wordt veranderd uw lichaam en blijft fysieke activiteit nodig. Om het maximale uit uw training te halen, is het slim om de training aan te passen aan uw leeftijd.

Effecten van bewegen
Sporten en bewegen is gezond. Er gebeurt dan namelijk van alles in uw lichaam. Wat precies? We leggen het graag uit!

  • Als u beweegt trekken uw spieren samen. Hiervoor hebben ze brandstof nodig, zoals koolhydraten en vet. Doordat uw lichaam vet verbrandt, helpt bewegen bij het voorkomen van overgewicht.
  • Door voldoende bewegen worden uw spieren goed in het oppikken van brandstof uit uw bloed. Hierdoor verlaagt u de kans op het krijgen van diabetes type 2 (suikerziekte).
  • Door bewegen worden uw hart en longen aan het werk gezet. Hierdoor worden de spieren die hiervoor nodig zijn sterker en verlaagt u de kans op hart- en vaatziekten.
  • Uw hersenen worden ook gestimuleerd als u beweegt. Zij moeten immers alles aansturen in uw lichaam. Door te bewegen doorbloeden uw hersenen beter en werken allerlei stoffen in uw hersenen beter. Hierdoor heeft bewegen ook een effect op uw stemming en andere hersenfuncties.

Meer weten over de effecten van bewegen kunt u lezen op de website ‘alles over sport’.

Tips voor trainen na uw vijftigste
Vanaf uw 50e jaar verandert er van alles in uw lichaam. Vrouwen komen in de overgang en bij mannen vermindert geleidelijk de testosteronproductie. Dit heeft effect op uw spiermassa, waardoor het belangrijk is wat meer te focussen op krachttraining. Krachttraining helpt namelijk het verlies van spiermassa te vertragen. De volgende tips kunnen u daarbij helpen.

  • Kies voor oefeningen die het skelet sterker maken
    Tijdens de menopauze neemt de oestrogeenproductie bij vrouwen af, wat leidt tot een verhoogd risico op osteoporose (botontkalking). Het is daarom belangrijk om te investeren in oefeningen die het skelet sterker maken. Als u problemen heeft met knieën of heupen, is fitness het minst belastend. Heeft u geen last van uw knieën of heupen dat zijn hardlopen en springoefeningen ook goed om uw skelet in goede conditie te houden.
  • Doe balansoefeningen
    Naarmate u ouder wordt, verslechter ook uw balans. Daarom is het een goed idee om ook balans- en stabiliteitsoefeningen te doen, zoals baloefeningen of pilates. Ook wandelen op oneffen ondergrond, zoals in het bos, kan hierbij helpen.
  • Verhoog uw hartslag
    Zoals alle spieren, kunt u ook uw hartspier trainen. Hoe sterker die spier is, hoe krachtiger het bloed door uw lichaam wordt gepompt. Dat bloed transporteert zuurstof naar uw spieren en organen. Hoe meer zuurstof daar naartoe gaat, hoe beter u kunt functioneren.

    U traint uw hartspier door hem harder te laten werken. Daarom is het goed om cardiotraining te doen. Hieronder vallen zwemmen, fietsen of stevig wandelen. Nordic walking is effectiever is dan ‘gewoon’ wandelen omdat uw lichaam hierbij meer in beweging is en er een betere doorbloeding ontstaat.

Gaat u intensiever bewegen, dan is het goed dit voorzichtig op te bouwen. Zo voorkomt u blessures. Op de website ‘alles over sport’ vindt u tips hoe u blessures kunt voorkomen.

↩ Terug naar alle artikelen

 

OVER VITAEPRO

VitaePro Packshot

VitaePro is een uniek voedingssupplement dat al 15 jaar ontwikkeld en verbeterd wordt. Het is in die tijd uitgegroeid tot no. 1 supplement van Scandinavië voor spieren en gewrichten.

VitaePro bevat enkel actieve, gedocumenteerde ingrediënten die helpen uw spieren en gewrichten soepel te houden, bijdragen aan een normale functie van het hart, helpen vermoeidheid te verminderen en uw immuunsysteem ondersteunen.

Nieuwsgierig?

Ook interessant voor u