Omega 3

Waarom omega 3-vetzuren zo belangrijk zijn

Omega 3 is een veel voorkomende naam voor verschillende meervoudig onverzadigde vetzuren die voorkomen in vissen en planten. Deze vetzuren hebben belangrijke functies in het lichaam en moet u via de voeding binnenkrijgen.

Er bestaan verschillende soorten omega 3-vetzuren. De bekendste zijn alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). ALA, een kort omega 3-vetzuur, zit vooral in plantaardige oliën, noten en groene bladgroenten. EPA en DHA, de lange omega 3-vetzuren, staan vooral bekend als visvetzuren. Het zijn vooral deze lange vetzuurketens waar het lichaam van profiteert.

Essentiële vetzuren
Omdat het lichaam DHA en EPA niet zelf kan maken en u ze via de voeding moet binnenkrijgen, noemen we dit essentiële vetten. De vetzuren EPA en DHA worden in het celoppervlak ingebouwd waar ze kunnen worden omgezet in belangrijke neurotransmitters (signaalstoffen tussen zenuwcellen). Onderzoek heeft aangetoond dat deze vetzuren gezond zijn voor het lichaam:

  • DHA helpt om normaal te kunnen zien*
  • DHA is goed voor de hersenen*
  • EPA en DHA ondersteunen het hart**
  • EPA en DHA helpen bij het behoud van een normale bloeddruk***

Hoeveel heeft u nodig?
De Gezondheidsraad adviseert om 1% van de calorieën die u op een dag nodig heeft, van ALA komt. Voor een vrouw die 2.000 kilocalorieën per dag binnenkrijgt, komt dit neer op zo’n 2 gram ALA per dag. Voor een man die gemiddeld 2.500 kilocalorieën per dag eet, komt dit neer op zo’n 3 gram.

De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om per dag 200 milligram omega 3-vetzuren (EPA en DHA) uit vis (visvetzuren) binnen te krijgen. Deze aanbeveling kan worden gehaald door per week 1 portie (vette) vis te eten.

Rijke bron van omega 3
Algen zijn vaak rijk aan omega 3-vetzuren. Vissen halen deze vetzuren uit de algen die ze eten. Als mensen deze weer eten, krijgen ook wij deze gezonde onverzadigde vetzuren binnen.

EPA en DHA komen vooral voor in vette vis zoals zalm, makreel, haring of forel. Daarom adviseert de Gezondheidsraad om minstens één keer per week (vette) vis te eten. Lust u geen vis, dan kan een supplement met visolie een alternatief zijn.

* bij een dagelijkse inname van 250 mg DHA
** bij een dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA
*** bij een dagelijkse inname van 3 gram EPA en DHA

↩ Terug naar alle artikelen

 

OVER VITAEPRO

VitaePro Packshot

VitaePro is een uniek voedingssupplement dat al 15 jaar ontwikkeld en verbeterd wordt. Het is in die tijd uitgegroeid tot no. 1 supplement van Scandinavië voor spieren en gewrichten.

VitaePro bevat enkel actieve, gedocumenteerde ingrediënten die helpen uw spieren en gewrichten soepel te houden, bijdragen aan een normale functie van het hart, helpen vermoeidheid te verminderen en uw immuunsysteem ondersteunen.

Nieuwsgierig?