Water drinken

5 Tips om meer water te drinken

Om uw lichaam en geest zo goed mogelijk te laten functioneren, is het belangrijk om elke dag genoeg water te drinken.

Uw lichaam heeft water nodig om voedingsstoffen op te nemen en naar de cellen te vervoeren. Uw lichaam bestaat voor ongeveer 60% uit water en is daarmee het belangrijkste bestanddeel in uw lichaam. Ongeveer een derde van dit water bevindt zich in de cellen, de rest zit in uw bloedvaten, lymfevaten en weefselvloeistoffen.

Door plassen en zweten verliest u vocht. Via de urine voert het lichaam afvalstoffen af en door te zweten blijft uw lichaam op temperatuur. Het verlies van vocht heeft dus ook een belangrijke functie, maar moet wel aangevuld worden.

Hoeveel water moet u drinken?
Dagelijks verliest u ongeveer een halve liter vocht via de huid. Daarnaast is het per individu verschillend hoeveel vocht iemand nodig heeft. Dat hangt onder af van de grootte van het lichaam, de luchtvochtigheid en de mate van activiteit die iemand onderneemt. Iemand die een zware bergetappe in de Tour de France fiets bij dertig graden heeft immers meer vocht nodig dan iemand die de hele dag achter zijn computer zit. Gemiddeld hebben mensen echter anderhalve tot twee liter vocht nodig. U hoeft dit overigens niet alleen met water aan te vullen. Koffie, thee, zuivel of soep dragen daar ook aan bij. Maar water is wel een gezonde keuze!

Drinkt u veel koffie?
Koffie, thee en energiedrankjes bevatten cafeïne dat een mild diuretisch effect heeft. Dit wil zeggen dat vocht sneller het lichaam verlaat, doordat het de nieren stimuleert. Het is daarom een goed idee om bij elke kop koffie, thee of glas energydrank ook een glas water te drinken.

Drinkt u (te) weinig? We geven 5 tips om meer water te drinken!

  • Zet standaard een fles water in de koelkast – van fris, van koud water heeft u minder snel genoeg dan van lauw water.
  • Zet een gevulde drinkfles op het aanrecht of uw bureau! Veel mensen drinken meer water als ze een drinkfles binnen handbereik hebben.
  • Leg een briefje op het bureau waarop u het aantal glazen water die u drinkt bijhoudt.
  • Maak een gewoonte van water drinken. Het is gemakkelijker om elke dag genoeg water te drinken als u het op vaste tijdstippen doet. Zo wordt het een gewoonte en hoeft u er niet telkens over na te denken.
  • Gebruik fruit, bessen of kruiden om water een smaakje te geven. Munt en citroen geven water een frisse smaak. Probeer bijvoorbeeld eens een ‘Virgin Strawberry Mojito’. Deze maakt u van (ijskoud!) water (met of zonder prik) met aardbeien, limoen en munt. Succes verzekerd!

↩ Terug naar alle artikelen

OVER VITAEPRO

VitaePro Packshot

VitaePro is een uniek voedingssupplement dat al 15 jaar ontwikkeld en verbeterd wordt. Het is in die tijd uitgegroeid tot no. 1 supplement van Scandinavië voor spieren en gewrichten.

VitaePro bevat enkel actieve, gedocumenteerde ingrediënten die helpen uw spieren en gewrichten soepel te houden, bijdragen aan een normale functie van het hart, helpen vermoeidheid te verminderen en uw immuunsysteem ondersteunen.

Nieuwsgierig?