Antioxidanten

Wat zijn antioxidanten?

U heeft er vast wel eens van gehoord: antioxidanten. Maar weet u ook wat voor stoffen dit zijn en waarom ze belangrijk zijn voor uw lichaam? Antioxidanten kunt u zien als een verdediging tegen stoffen die schade aan cellen kunnen veroorzaken. We leggen u uit hoe dit precies zit.

Vrije radicalen zijn stoffen die in uw lichaam gevormd worden door invloeden van buitenaf zoals roken of zonlicht. Maar ook bij bepaalde ziekten kunnen vrije radicalen worden gevormd, bijvoorbeeld bij ontstekingsreacties.

Vrije radicalen zijn een belangrijk onderdeel van het signaleringssysteem van het lichaam. Uw immuunsysteem gebruikt deze vrije radicalen bijvoorbeeld om ongewenste bacteriën te doden of om beschadigde eiwitten in de spieren op te ruimen na het sporten. Teveel vrije radicalen kunnen echter ook een negatief effect hebben en schade veroorzaken aan cellen of weefsels. Dit noemen we oxidatieve stress. U kunt dit proces vergelijken met het roesten van een spijker, het bruin worden van een appel of het ranzig worden van vet.

Antioxidanten beschermen cellen
Antioxidanten zijn stoffen die het lichaam beschermt tegen oxidatieve stress. Als er voldoende antioxidanten in het lichaam aanwezig zijn, worden uw cellen, weefsels en organen beschermd en wordt schade voorkomen. Het is dus belangrijk dat er een goede balans is tussen vrije radicalen en antioxidanten in uw lichaam.

Welke antioxidanten zijn er?
Er bestaan verschillende soorten antioxidanten. Een aantal moet u binnenkrijgen via uw voeding, maar anderen kunnen door het lichaam zelf aangemaakt worden. Voorbeelden van antioxidanten zijn:

  • Vitamines zoals vitamine C, E en bèta-caroteen (voorloper van vitamine A)
  • Mineralen zoals selenium, koper en zink
  • Enzymen die uw lichaam zelf aanmaakt

Hoe krijgt u voldoende antioxidanten binnen?
Zoals gezegd maakt uw lichaam een deel van de antioxidanten zelf aan. Maar vitamines en mineralen moet u binnenkrijgen via uw voeding. Voedingsmiddelen die veel antioxidanten bevatten zijn groenten, fruit (vooral bessen) en noten.

Ook in sommige voedingssupplementen zitten antioxidanten. Als gezond eten niet zo goed lukt, kunnen zulke supplementen een goede aanvulling op uw voeding zijn. Wees wel voorzichtig met supplementen met hoge doseringen bètacaroteen (meer dan 15 milligram per dag). Waar lage doseringen bètacaroteen uw lichaam beschermen, kunnen hoge doseringen juist averechts werken.

↩ Terug naar alle artikelen

OVER VITAEPRO

VitaePro Packshot

VitaePro is een uniek voedingssupplement dat al 15 jaar ontwikkeld en verbeterd wordt. Het is in die tijd uitgegroeid tot no. 1 supplement van Scandinavië voor spieren en gewrichten.

VitaePro bevat enkel actieve, gedocumenteerde ingrediënten die helpen uw spieren en gewrichten soepel te houden, bijdragen aan een normale functie van het hart, helpen vermoeidheid te verminderen en uw immuunsysteem ondersteunen.

Nieuwsgierig?