Tips Gewrichten

6 tips voor gezonde gewrichten

Met het ouder worden neemt het risico op gewrichtsproblemen toe. Voorbeelden van gewrichtsproblemen zijn artrose en reuma. In 2018 waren er naar schatting 1,5 miljoen mensen met artrose in Nederland. Ongeveer een op de negen Nederlanders heeft een reumatische aandoening. Reden genoeg dus om goed te zorgen voor uw gewrichten.

Een gewricht is een soort scharnier van twee of meer botten, vaak met kraakbeen ertussen. Dat kraakbeen beschermt de botten en zorgt ervoor dat de botten gemakkelijker over elkaar heen kunnen bewegen. Daarnaast zit er ook een soort stroperige vloeistof in uw gewrichten dat als een glijmiddel ook voor een goede beweging zorgt. Gewrichten worden bij elkaar gehouden door banden die gemaakt zijn van bindweefsel. Deze banden zorgen ervoor dat uw gewrichten krachten kunnen opvangen.

Klachten voorkomen of verminderen
Veel mensen hebben last van hun gewrichten, en dat is hinderlijk. Door op een goede manier voor uw gewrichten te zorgen kunt u klachten voorkomen of verlichten.

Tip 1: Doe regelmatig gewrichts-vriendelijke oefeningen
Bewegen is goed voor uw gewrichten, maar er is wel onderscheid te maken. Contactsporten, hardlopen of sporten met veel sprongen zijn belastend voor uw gewrichten. Sporten zoals fietsen, yoga of zwemmen, vergen minder van uw gewrichten. Kies daarom bij voorkeur voor dit type sport als u gewrichtsklachten heeft.

Tip 2: Zorg voor sterke en soepele spieren
Spieren zorgen mede voor een goede beweging van uw gewrichten. Daarom is het belangrijk spieren rondom uw gewrichten sterk te houden. Hiervoor kunt u spierversterkende oefeningen doen, eventueel met een licht gewicht. Door daarnaast ook regelmatig rek- en strekoefeningen te doen blijven uw spieren ook soepel, wat de beweeglijkheid ten goede komt.

Tip 3: Let op uw houding
Probeer houdingen te vermijden die uw gewrichten en spieren rond de gewrichten te lang en eenzijdig belasten. Als u een zittend beroep heeft zorg er dan voor dat uw bureau en stoel op de juiste manier zijn ingesteld en wissel zitten regelmatig af met staan of lopen. Probeer tussendoor ook eens wat rek- en strekoefeningen te doen. Maar niet alleen op het werk is houding belangrijk. Ook thuis is een goede houding belangrijk, bij bijvoorbeeld het tillen van boodschappen, het uitruimen van de afwasmachine of het stofzuigen van de kamer.

Tip 4: Eet gezond en gevarieerd
Een gezonde en gevarieerde voeding draagt ook bij aan gezonde spieren en gewrichten. Vitamine C zorgt bijvoorbeeld voor het behoud van gezond kraakbeen, vitamine D en K, calcium, magnesium en fosfor voor sterke botten en vitamine D, magnesium, calcium en kalium zorgen voor het behoud van soepele spieren. Daarnaast draagt een gezonde en gevarieerde voeding bij aan een gezond lichaamsgewicht. En ook dat is belangrijk om de gewrichten niet overmatig te belasten.

Tip 5: Voorkom overgewicht
Overgewicht zorgt ervoor dat spieren en gewrichten extra belast worden. Een paar kilo minder lichaamsgewicht heeft al effect op deze belasting. Bent u iets te zwaar probeer dan door gezond te eten en meer te bewegen wat gewicht kwijt te raken. Lukt het u niet alleen, maak dan eens een afspraak bij een diëtist. Hij/zij kan u helpen in kaart te brengen waar u het meeste winst kunt behalen.

Tip 6: Overweeg het gebruik van supplementen
Lukt het niet altijd om gezond of gevarieerd te eten? Een voedingssupplement kan dan een goede aanvulling zijn om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen die u dagelijks nodig heeft. Bovendien zitten in sommige supplementen ook kruiden of plantenextracten uw gewrichten mogelijk ondersteunen, zoals boswellia serrata*.

* Evaluatie gezondheidsclaim is lopende

↩ Terug naar alle artikelen

 

OVER VITAEPRO

VitaePro Packshot

VitaePro is een uniek voedingssupplement dat al 15 jaar ontwikkeld en verbeterd wordt. Het is in die tijd uitgegroeid tot no. 1 supplement van Scandinavië voor spieren en gewrichten.

VitaePro bevat enkel actieve, gedocumenteerde ingrediënten die helpen uw spieren en gewrichten soepel te houden, bijdragen aan een normale functie van het hart, helpen vermoeidheid te verminderen en uw immuunsysteem ondersteunen.

Nieuwsgierig?