Zorgen voor uw spieren

Hoe zorgt u goed voor uw spieren?

Wist u dat u 17 spieren nodig heeft om te glimlachen en 43 om te fronsen? En dat u maar liefst 200 spieren gebruikt als u één stap loopt? En wat dacht u van uw hart dat gemiddeld zo’n 60 keer per minuut klopt? Belangrijk dus om goed voor uw spieren te zorgen.

Spieren worden voortdurend afgebroken en opnieuw aangemaakt. Vanaf uw 45e jaar wordt de aanmaak echter steeds minder. Het goede nieuws is dat de opbouw van spieren twee keer zo snel gaat als de afbraak van spieren. Maar om uw spieren in goede conditie te houden is het belangrijk om dagelijks te bewegen en gezond te eten zodat u alle bouwstoffen binnenkrijgt die uw spieren nodig hebben.

Meer bewegen, sterkere spieren
Gaat u meer en/of zwaarder bewegen, dan past uw lichaam zich daar op aan. Door te trainen ontstaan hele kleine scheurtjes in uw spieren. Dat is niet slecht. De scheurtjes zorgen er juist voor dat uw spieren sterker wordt. Er komen meer bloedvaten in uw spieren en de aanvoer en opname van brandstof en zuurstof verbetert. Uw lichaam past zich dus en bewegen gaat steeds gemakkelijker.

Tip! Wilt u nog sterker en fitter worden, maak het bewegen dan steeds iets zwaarder en uw lichaam past zich steeds opnieuw aan!

Gezond eten, een goede basis
Gezond eten is de basis voor gezonde en sterke spieren. Als u eet volgens de Schijf van Vijf krijgt u alle voedingsstoffen binnen die u nodig heeft. Maar wat zijn dan de belangrijkste voedingsstoffen?

Om spieren sterk te maken is eiwit nodig. Eiwit bestaat uit aminozuren die ook een belangrijke bouwsteen zijn voor uw spieren. Gemiddeld hebben gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit per dag nodig. Dat komt neer op zo’n 56 gram eiwit voor iemand van 70 kilo.
Calcium, kalium, magnesium en vitamine D zijn nodig voor een goede werking van de spieren. Bent u een vrouw van 50 jaar of ouder of een man van 70 jaar of ouder of heeft u een getinte huid, dan verdient vitamine D extra aandacht. Omdat uw lichaam minder goed in staat is om deze vitamine zelf aan te maken en uw onvoldoende uit uw voeding kunt halen, geldt het advies om dagelijks vitamine D te slikken.

Tot slot hebben we nog de visvetzuren (EPA en DHA). Deze vetten zijn goed voor het hart en dat is natuurlijk ook spier!

Voeding en bewegen zijn dus belangrijk bij het onderhoud van uw spieren. In het onderstaande filmpje legt prof. Van Loon nog een keer uit waarom.

↩ Terug naar alle artikelen

OVER VITAEPRO

VitaePro Packshot

VitaePro is een uniek voedingssupplement dat al 15 jaar ontwikkeld en verbeterd wordt. Het is in die tijd uitgegroeid tot no. 1 supplement van Scandinavië voor spieren en gewrichten.

VitaePro bevat enkel actieve, gedocumenteerde ingrediënten die helpen uw spieren en gewrichten soepel te houden, bijdragen aan een normale functie van het hart, helpen vermoeidheid te verminderen en uw immuunsysteem ondersteunen.

Nieuwsgierig?