Sacha DESK.jpg

‘Bewegen móet , hoe druk ik ook ben’

Sacha de Boer presenteerde acht jaar geleden haar laatste NOS journaal. Sindsdien is ze visueel verhalenverteller en werkt ze als freelance fotograaf voor tijdschriften, hulporganisaties en andere opdrachtgevers. Geen dag ziet er hetzelfde uit in haar drukke leven. Maar voor bewegen en gezond koken en eten maakt ze tijd.

Sacha de Boer in het kort

Sacha de Boer studeerde communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Van 1996 tot 2013 presenteerde ze het NOS journaal, sindsdien staat ze als fotograaf áchter de camera. Haar werk is te zien in solo- en groepsexposities en in tijdschriften. Ze werkt o.a. voor National Geographic en organisaties als Oxfam Novib en Amref Flying Doctors en reist over de hele wereld. Met chef-kok Jacob Jan Boerma maakte ze vijf kookboeken, waarvoor zij de fotografie en eindredactie deed. In 2002 trouwde ze met Rick Nieman, met wie ze al 25 jaar een relatie heeft. Sacha en Rick wonen in Amsterdam en hebben een ‘kabouterhuisje’ in Twente.

Hoe ziet een gewone, doordeweekse dag in het leven van Sacha de Boer eruit?

“Sinds 2013 werk ik als freelance fotograaf en geen enkele dag is een gewone werkdag. Ik heb onregelmatige werktijden en werkplekken; dat maakt het een uitdaging om gezond te leven. Het is zooo verleidelijk om na een lange werkdag onderweg bij een benzinepomp wat chocola in te slaan. Maar ik heb mezelf aangeleerd om daarop te anticiperen en heb altijd iets gezonds bij me. Dan neem ik een banaan; dat is minstens zo lekker en een stuk beter voor me. Die onregelmatigheid is er al heel mijn werkende leven en daardoor heb ik nooit meer aan teamsport kunnen doen. Het is iets lastiger om jezelf te motiveren om individueel te sporten. Dat schiet er dan ook weleens bij in.”

Toch sta je bekend als iemand die heel actief is; wat geeft jou energie?

“Ik ga het liefst de natuur in! Een stevige boswandeling geeft me rust en haalt heel veel stress weg. Langs het water ben ik ook graag. Als ik in Amsterdam de deur uit ga, zit ik vrij snel bij de Amstel; heerlijk vind ik het daar. En in Twente, waar we ook regelmatig zijn, zit ik meteen in de natuur. Lopen, fietsen en kajakken zijn favoriet. Ik loop ook hard, maar dat vind ik eerlijk gezegd nogal saai. Dat doe ik vooral omdat het goed voor me is.”

Wat betekent veerkracht voor jou?

“Als fotograaf kom ik vaak in situaties die anders zijn dan ik ze van tevoren had bedacht. Aanpassen is dan het adagium. Dat vraagt allereerst om een goede voorbereiding en vervolgens om flexibiliteit. Als je weet dat iets altijd anders kan lopen dan je denkt, houd je daar rekening mee. Teleurstellingen hebben op die manier weinig vat op me. Teleurstelling is meestal niets anders dan een verwachting die niet uitkomt. Door te bewegen en niet te veel in mijn hoofd te zitten gaat dat me ook makkelijker af. Na een uurtje lopen of varen verdwijnen frustraties al snel.”

Wanneer ben je het meest in je element?

“Als er vrienden komen eten of in ons buitenhuisje in Twente komen logeren. Ik zorg voor lekker eten, we praten bij, wandelen met elkaar en discussiëren tot in de kleine uurtjes. Ik kan daar enorm van genieten!”

Wat houdt een gezonde leefstijl voor jou in, hoe bewust ben je daarmee bezig?

“Voor mij begint dat bij gezond eten: verse groenten en fruit, duurzaam gevangen vis, niet te veel vlees, bij voorkeur biologisch. Daarnaast vind ik bewegen belangrijk. Ik ben niet fanatiek, maar als het even kan maak ik elke dag een wandeling of fiets ik een stuk.”

Welke rol speelt VitaePro in jouw leven? Wat was voor jou de reden hierachter te gaan staan?

“Toen ik voor het eerst hoorde over VitaePro wilde ik er alles over weten; van welke ingrediënten erin zitten tot wat het voor je doet. Het sprak mij aan dat VitaePro de focus legt op bewegen. Dat is essentieel voor een gezonde levensstijl. Gezond eten is minstens zo belangrijk. De voedingssupplementen van VitaePro zijn daar geen vervanging voor, maar wél een belangrijke toevoeging.”

Ik ben niet fanatiek, maar als het even kan maak ik elke dag een wandeling of fiets ik een stuk. Na een uurtje lopen of varen verdwijnen frustraties al snel.

Waarom is bewegen ook belangrijk voor je mentale gezondheid?

“Een variant op de bekende uitspraak ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’ is wat mij betreft: een gezonde geest in een bewegend lichaam. Toch lukt het niet altijd om maximaal te bewegen. Tijdens het fotograferen ben ik de hele dag in de weer, ik sjouw met apparatuur, ik loop veel. Maar bij het nabewerken van beelden of teksten schrijven zit ik vaak stil. Dan is het zaak om veel te drinken en na een lange werkdag toch nog even een frisse neus halen. Bewegen móet , hoe druk ik ook ben; een flink stuk wandelen of fietsen is altijd erg lekker en ontspannend.”

Wat staat er nog op jouw bucketlist als we het hebben over bewegen?

“Oef, ik heb geen echte bucketlist; alles wat ik leuk vind doe ik eigenlijk meteen. Alhoewel… over één ding heb ik lang getwijfeld. Ik wilde graag een kajak, maar die dingen zijn zó groot en onhandig te vervoeren. Daarom huurde ik er steeds een. Ik heb daar iets op gevonden, want sinds een tijdje heb ik een opvouwbare kajak, die ik altijd mee kan nemen in de kofferbak van mijn auto!”

Komt het weleens voor dat je géén zin hebt om actief te zijn?

“Ja, natuurlijk, ik ben ook maar een mens! Ik kan heel luie periodes hebben. Maar dan word ik meteen afgestraft. Ik merk het aan mijn rug die dan wat stijf wordt. Dan zit er maar één ding op: zo snel mogelijk weer bewegen!”

Welke rol speelt voeding voor jou?

“Ik ben een echte levensgenieter die niet alleen blaadjes sla eet en op wortels knaagt. Ik houd erg van koken en van lekker eten, dat heb ik met de paplepel ingegoten gekregen. Koken is voor mij ontspanning, ik vind het heerlijk om helemaal in een recept te duiken. Als ik dan vervolgens met vrienden kan genieten van het resultaat, ben ik helemaal in mijn element. Ik word daar zó blij van.

Lekker eten en gezond eten gaan heel goed samen. Het een staat het ander niet in de weg. Als ik kook, gebruik ik pure ingrediënten. Een curry of een mooi stoofgerecht maak ik met verse kruiden en specerijen; dat is veel lekkerder en net zo makkelijk. Als je gezond en gevarieerd eet, voel je je al snel goed. En als je je goed voelt, beweeg je makkelijker en vaker. Het is één grote vicieuze cirkel.”

Wat zijn jouw beste tips om fit te blijven? 

“Goed slapen, om te beginnen. Maar ook: als het even kan, gaan lopen of op de fiets stappen in plaats van de auto nemen. En als je tóch met de auto moet: parkeer hem een eindje van je bestemming, dat dwingt je weer om een stuk te lopen. Ook handig: neem zo’n sporthorloge dat gaat piepen als je langer dan een half uur stilzit. Dat complimenteert je ook als je aan je 8.000 dagelijkse stappen komt. Wie wil er nu niet een complimentje?”