Vitamine D

3 Redenen om vitamine D te nemen!

Vitamine D is een essentiële vitamine met verschillende functies voor uw lichaam. Hier leest u waarom het belangrijk is om voldoende van deze zonnevitamine in uw lichaam te hebben!

Om tot op late leeftijd lekker te kunnen blijven bewegen en actief te blijven is het belangrijk om uw spieren in optimale conditie te houden. In de loop van de jaren verandert uw lichaam en na uw 45e levensjaar, begint u spiermassa te verliezen en wordt het moeilijker om spieren op te bouwen. Dit verlies van spiermassa heeft niet alleen gevolgen voor uw uiterlijk, maar zorgt ook voor minder spierkracht. Dit heeft effect op hoe u uw dagelijkse leven ervaart. Spieren zijn belangrijk voor mobiliteit (beweeglijkheid) en balans, en zijn van groot belang voor de kwaliteit van leven. Om zo veel mogelijk spieren te behouden, is het niet alleen belangrijk om genoeg te bewegen, ook gezonde voeding is nodig. Via een gezonde voeding krijgt u namelijk bouwstenen binnen die uw lichaam nodig heeft om uw spieren in goede conditie te houden. Een van deze bouwstenen is vitamine D, die mede zorgt voor het behoud van soepele en sterke spieren.

Belangrijk voor het immuunsysteem
Vitamine D draagt daarnaast ook ​​bij aan de normale werking van het immuunsysteem. De vitamine een belangrijke sleutel in uw immuunsysteem en zorgt ervoor dat het op het juiste moment wordt ‘aangezet’.

Belangrijk voor botopbouw
Een van de belangrijkste taken van vitamine D in het lichaam is de opname van calcium, dat belangrijk is voor uw botten, tanden en skelet. Het skelet is niet statisch, maar verandert voortdurend. Bij een volwassen persoon wordt in een periode van zeven tot tien jaar het volledige skelet vernieuwd. Daarvoor heeft het lichaam constant calcium nodig. Om dit calcium uit de voeding op te nemen in uw lichaam is vitamine D nodig. Zonder deze vitamine verlaat calcium het lichaam via de ontlasting.

Bronnen van de vitamine
Vitamine D wordt in de huid gemaakt onder invloed van zonlicht (UV-licht). De hoeveelheid pigment is van invloed op deze productie. Mensen met een lichte huid produceren meer vitamine D dan mensen met een donkere huid. Daarnaast neemt de vorming van vitamine D in de huid af als u ouder wordt. Studies hebben aangetoond dat een 70-jarige persoon ongeveer 25% van de hoeveelheid vitamine produceert die een 20-jarige produceert bij dezelfde UV-blootstelling. De Gezondheidsraad adviseert daarom een aantal groepen extra vitamine D te slikken.

Vitamine D in de voeding
Ongeveer twee derde van de hoeveelheid vitamine D die u nodig heeft, wordt in uw lichaam aangemaakt onder invloed van zonlicht. De rest komt uit voeding. De belangrijkste bron van vitamine is vette vis, zoals makreel, forel, zalm, haring en ansjovis.  Daarnaast komt vitamine D alleen voor in producten van dierlijke afkomst, maar deze bevatten over het algemeen maar weinig vitamine D. In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.

↩ Terug naar alle artikelen

 

OVER VITAEPRO

VitaePro Packshot

VitaePro is een uniek voedingssupplement dat al 15 jaar ontwikkeld en verbeterd wordt. Het is in die tijd uitgegroeid tot no. 1 supplement van Scandinavië voor spieren en gewrichten.

VitaePro bevat enkel actieve, gedocumenteerde ingrediënten die helpen uw spieren en gewrichten soepel te houden, bijdragen aan een normale functie van het hart, helpen vermoeidheid te verminderen en uw immuunsysteem ondersteunen.

Nieuwsgierig?